CONCLUSION


THE EIGHTEENTH DECISIVE
BATTLE OF THE WORLD

W A R S A W , 1920

BY

V ISCO U N T D 'ABERN ON
(...)

In the early pages of this volume I gave reasons
for considering the Battle of Warsaw and the campaign
on the Vistula subjects worthy of impartial study.
Although to some what I now say may appear
idealistic and even Utopian, in view of the traditional
ingrained prejudices which prevail, I would add a

171
further argument to those already advanced. It is
this : the desirability— the necessity even, if the
gravest difficulties are to be avoided— of improved
relations between Germany and Poland, and a
cessation of that animosity and hatred which has
embittered the two nations for so many centuries.

The most pressing task of European diplomacy is to
achieve some reconciliation on Germany's Eastern
frontier. It is vital and urgent for German opinion
to realise the indisputable truth that a stable Poland
constitutes a bulwark against Communism, and may
be considered an essential condition of European
tranquillity.
Recent speeches made by influential leaders of the
Communist Party in Moscow show that the present
peace is intended by them to be merely transitory.

They regard it as a breathing space ; a respite before
the coming war. It is also certain that, if and when
war comes, it will be " integral," an expression much
in vogue with the Soviet, meaning that every weapon
o f destruction, legitimate or otherwise, will be em­
ployed, and that every device of insidious suborna­
tion will be resorted to. Bolshevism remains a relent­
less foe to civilisation.
It may be that Communist doctrine, repelled by
force of arms in 1920, will achieve later the disruption
it seeks. But should this come to pass, it will be
due, less to the military strength of the Soviet, less
to propaganda, however lavish and persistent, than


to disunion among its adversaries and to the strange
incapacity to deal effectively with the economic crisis,
which is to-day so grave a reproach to the intelligence
of the Western world.

wtorek, 14 września 2021

T H E E I G H T E E N T H D E C IS IV E B A T T L E O F T H E W O R L D WARSAW, 1920

T H E E I G H T E E N T H D E C IS IV E
B A T T L E O F T H E W O R L D

WARSAW, 1920

THE EIGHTEENTH DECISIVE
BATTLE OF THE WORLD

W A R S A W , 1920

BY

V ISCO U N T D 'ABERN ON


"... On this point I am disposed to hold
with the most impartial of historians, Hallam, that
the determining factor and final criterion should be
whether a contrary event would have essentially
varied the drama of the world.
It cannot be disputed that " Warsaw, 1920 " had
many of the characteristics required for inclusion in
such a category of greater magnitude. The civilisa­
tions in conflict were radically different, the objectives
and methods of the combatants were violently
opposed; it was in no sense an inter-tribal squabble,
but rather a trial of arms between two fundamentally
divergent systems. Moreover, an immediate and, so
far, an enduring Peace, was the result.
It will be for the reader to judge, after perusal of
the following pages, whether the claim of Warsaw is
well founded. I have endeavoured to set forth the
facts and to narrate events with simplicity, avoiding
emphasis and undue bias.
..."

środa, 1 września 2021

Fwd: Paryż i Belle Epoque



---------- Forwarded message ---------
Od: arte.tv <news@newsletter.arte.tv>
Date: wt., 31 sie 2021 o 14:00
Subject: Paryż i Belle Epoque
To: <andrzej.czerwinski22@gmail.com>


niesamowita kolekcja fotografii Paryża końca XIX w
 
Jeżeli ta wiadomość nie wyświetla się poprawnie, kliknij tutaj
Francja w czasach belle époque
 
 
CPO Paryz
 
Kultura
Paryż i Belle Epoque
Dokument dostępny do 19 listopada 2021 roku

Niedawno odkryta została niesamowita kolekcja fotografii mieszkańców Paryża końca XIX wieku. Te niesamowite zdjęcia są świadectwem początków społeczeństwa konsumpcyjnego i optymizmu Belle Époque we francuskiej stolicy.
Francja w czasach belle époque kojarzy się z kabaretami: Moulin Rouge, Folies Bergere, pląsaniem tancerek, panami w melonikach palącymi w kawiarniach, eleganckimi bulwarami i uwodzicielskimi rozrywkami. To Paryż rodem z pocztówek, którego relikty możemy podziwiać do dziś. Belle époque - piękna epoka. Jednak czy te czasy między końcem XIX wieku a wybuchem I wojny światowej naprawdę były aż tak piękne?

Z biegiem lat Werner Bokelberg uzbierał pokaźną kolekcję zdjęć z początków XX wieku, ukazujących całkiem inny Paryż. Paryż codzienny, pełen małych sklepików i anonimowych, choć pełnych wyrazu twarzy, od obwoźnej handlarki przez subiekta aż po dostojnego właściciela sklepu oraz jego dorodną małżonkę.

Około roku 1900 dzięki usprawnieniu techniki maleją koszty fotografii. Odtąd każdy może zrobić sobie zdjęcie za kilka centymów. Powstają całkiem nowe kategorie zdjęć, w tym fotografia uliczna przedstawiająca ludzi i ich sklepy.

Zdjęcia z kolekcji Devanture zostały wykonane przez obwoźnych fotografów. Fotografowali witryny sklepowe i dumnych właścicieli. Zarabiali na życie, robiąc zdjęcia witrynom i przekształcając je w pocztówki.
 
Obejrzyj teraz
 
 
 
Więcej programów ARTE: 
 
CPO Rzym
Kultura
Rzym: piękno i dekadencja
Dostępny do 30.09.2021
Rzym – takie wiele osób uważa to miasto za skansen, a ono tak bardzo chciałoby być wielką nowoczesną metropolią. Zobaczcie dokument, który kwestionuje tożsamość kulturową i perspektywy rozwoju stolicy Włoch w XXI wieku. By zgłębić temat rozmawiamy z architektami, historykami, archeologami i urbanistami.
Zobacz dokument
ACT Sztuka
Polityka i społeczeństwo
Sztuka na cenzurowanym
Dostępny do 18.02.2022
W Hiszpanii na dobre rozgorzała wojna o wolność słowa i sztuki. Dla jednych są granice, po przekroczeniu których obraża się uczucia widowni. Inni uważają, że po to jest sztuka, by szokować, wybijać ze znanych schematów, zmuszać do refleksji. W reportażu słuchamy argumentów obu stron i zapraszamy Was do dyskusji.
Zobacz reportaż
 
 
 
ARTE Opera
ARTE Concert
Nowy sezon ARTE Opera!
Kolejny, trzeci już sezon operowy ARTE trwa! Zobacz, co obecnie jest dostępne w naszej ofercie.
Nie przegap!
 
 
 
Już we wrześniu nowy film miesiąca:
 
Sibel
 


(....)

© ARTE GEIE